TOP 10: Najsłynniejsi twórcy komiksów Disneya

Przez ostatnie 87 lat komiksy Disneya były tworzone przez setki, jeżeli nie tysiące scenarzystów i rysowników. Sam pewnie nie kojarzę nazwisk większości z nich, co nie powinno być żadnym zaskoczeniem patrząc na ich liczbę. Jednak istnieje spore grono twórców, którzy dzięki stworzeniu wielu świetnych komiksów zapadli w pamięć fanom na całym świecie. Nie mówię tu tylko o Carlu Barksie i Donie Rosie, lecz o wielu innych twórcach mysich i kaczych komiksów, których nazwiska warto kojarzyć. Trudno było wybrać tylko dziesiątkę, ponieważ co najmniej drugie tyle twórców mogłoby się spokojnie znaleźć na tej liście. 
Lista zawiera tylko twórców, którzy są znani głównie z tworzenia komiksów Disneya. W najbliższym czasie pojawi się inny artykuł z serii TOP 10 o osobach, które stworzyły komiks z Donaldem czy z Mikim, lecz są znani z innej twórczości. 

Miejsce 10. - William Van Horn
William Van Horn jest amerykańskim twórca komiksów, który zanim zaczął rysować komiksy z kaczkami stworzył wiele autorskich serii komiksowych m.in. Nercous Rex czy Possible Man, jest też autorem rysunków do wielu książek dla dzieci. Od 1987 do 1990 pracował dla Gladstone, natomiast od 1990 roku tworzy komiksy z kaczymi bohaterami dla wydawnictwa Egmont. Jego styl przypomina styl Barksa z lat 40-tych. Van
Horn tak samo jak niegdyś Barks najczęściej tworzy 10-stronicowe komiksy z Donaldem. Jest jednym z niewielu rysowników komiksów Disneya, który do dziś ręcznie literuje swoje komiksy. Stworzył postać Kwacjusza, brata przyrodniego Sknerusa McKwacza.
Najlepsze komiksy:
- Tyle waży koń trojański (KD 2010-35-36, scen. Carl Barks)
- Amazonki znad Amazonki (KD 2009-38, scen. John Lustig)
- The Pauper's Glass

Miejsce 9. - Daan Jippes
Daan Jippes jest holenderskim twórcą komiksów Disneya tworzącym historie z Donaldem od 1974 roku. Początkowo pracował dla holenderskiego Oberonu, później zaczął pracować dla Disney Studio (paski komiksowe), a także Gladstone (okładki). Od 2001 roku rysuje kacze komiksy dla Egmontu. Tworzył także komiksy niedisnejowskie dla magazynów Pep i De Flintstones. W latach 80. pracował przy kilku pełnometrażowych filmach Disneya. Jego styl przypomina późne prace Carla Barksa. Wśród fanów zasłynął z przerysowania wszystkich komiksów których Barks nie narysował, a tylko napisał scenariusz.
Najlepsze komiksy:
- Król Skneriusz Pierwszy (KD 2008-38, scen. Carl Barks)
- Obsesja (KD 2009-04, scen. Byron Erickson)
- Myszy i kaczki (KD 2002-40-41)

Miejsce 8. - Paul Murry
Paul Murry rozpoczął swoją karierę od pracy jako animator w studiu Disneya. Po pewnym czasie został przeniesiony do działu pracującego nad paskami gazetowymi, a następnie w 1946 roku zaczął pracować dla Western Publishing nad komiksami Disneya. Początkowo tworzył komiksy z Małym Wilczkiem czy Donaldem, lecz później skupiał się głównie nad historiami z Mikim. Zasłynął z tworzenia do scenariuszy Carla Fallberga 3-częściowych 24-stronicówych komiksów z Mikim. Pracował dla Western Publishing (później nazywającego się Gold Key/Whitman) do samego końca istnienia wydawnictwa, czyli do 1984 roku, lecz jego późniejsze prace nie są tak wysoko cenione przez fanów. Pracował także nad serią pasków komiksowych Buck O'Rue. Zmarł w 1989 roku.
Najlepsze komiksy:
- The Return of the Phantom Blot (scen. nieznany)
- The Strange Case of Doctor Syclocks (scen. Bob Ogle)
- Między nami piratami (KD 2015-06, scen. Carl Fallberg)

Miejsce 7. - Giorgio Cavazzano
Giorgio Cavazzano już w wieku 15 lat został uczniem znanego włoskiego rysownika komiksów Disneya Romano Scarpy. Przez kolejne kilka lat tuszował jego komiksy, aż sam został pełnoprawnym rysownikiem. Cavazzano nieprzerwanie od 55 lat tworzy komiksy Disneya z Mikim i Donaldem na włoski rynek, w międzyczasie współpracował też z Disney Studio i Hachette. Obecnie głównie rysuje komiksy dla Egmontu. Nie licząc setek komiksów Disneya stworzył też wiele niedisnejowskich historyjek: wydany w Polsce album Timothee Titan, a także komiksy z serii Angry Birds Komiks. Sporadycznie tworzy komiksy dla Panini, dla którego narysował m.in. historyjkę z Spider-Manem. Jego komiksy charakteryzują się grubszą, falistą kreska.
Najlepsze komiksy:
- Podmorskie królestwo (MGG 24, scen. Rodolfo Cimino)
- Topolino e il mistero della voce spezzata (scen. Silvano Mezzavilla)
- Anderville (scen. Tito Faraci)
- Casablanca (MGG 51)

Miejsce 6. - Marco Rota
Marco Rota rozpoczął swoją karierę komiksową od tworzenia pasków komiksowych dla włoskiego wydawnictwa Dardo. Następnie został zatrudniony w wydawnictwie Mondadori, gdzie został jednym z redaktorów pisma Topolino (Myszka Miki). W tym czasie stworzył setki okładek jak i kilkadziesiąt historyjek. Od 1988 roku tworzy komiksy dla Egmontu. W przeciwieństwie do wielu włoskich autorów jego styl nie odbiega znacząco od klasycznych rysunków Barksa. Wśród setek komiksów najbardziej zasłynął z historyjek z Donaldem Niewielkim, przodkiem Donalda będącym Wikingiem.
Najlepsze komiksy:
- Zio Paperone e il deposito oceanico
- Paperino pendolare 
- Skarb Donaldyna (KDS2005-02)
- Wyprawa wikingów (KDW1991-01 i KGD 5, scen. Tom Anderson)


To tylko pierwsza połowa rankingu, czas na drugą połowę...

Miejsce 5. - Vicar
Vicar (właśc. Victor Arriagada Ríos) jest jedynym przedstawicielem Ameryki Południowej na liście. Urodzony w Chile twórca początkowo rysował komiksy na lokalny rynek, lecz od lat 60. zaczął tworzyć historyjki dla europejskich wydawców. Od 1970 do 2009 roku rysował komiksy z Donaldem dla wydawnictwa Egmont, a przez ostatnie dwa lata życia dla Sanomy. Zmarł w 2012 roku. Wśród polskich czytelników jest najbardziej znany z stworzenia 12-stronicowych historyjek z Donaldem, które często zamykały numer Kaczora Donalda w latach 90. Początkowo jego styl bardzo przypominał Barksa, lecz najlepiej oceniane przez fanów są jego późniejsze komiksy rysowane grubszą linią. W 2004 roku odwiedził Polskę.
Najlepsze komiksy:
- Canute The Brute's Battle Axe (scen. Tom Andersen)
- Coś z niczego (KD 2001-22 i KGD 3, scen. Tomasz Kołodziejczak)
- Mieszczanin burmistrzem (KD 1998-24 i KD 2006-49, scen. Michael T. Gilbert)
- Kacze szczęście (KD 1998-32, KGD 3 i KD 2011-31)

Miejsce 4. - Floyd Gottfredson
Floyd Gottfredson jest w wielu krajach dość zapomnianym twórcą. Niezasłużenie, ponieważ Gottfredson jest równie ważną postacią dla świata myszy co Barks dla świata kaczek. Stworzył postaci takie jak Bysio, Mordek i Ferdek, Bubel, Dubel i Rubel, Kapitan Doberman, Alek Ściema, Profesor Enigm, Aspirant Glina, Fantomen, Komisarz O'Hara, Profesor Fosyl Gnat, Ele-Mele, Fipsik. Przez 45 lat rysował paski komiksowe z Mikim z czego 15 lat pracował także nad fabułą opowieści. Po zakończeniu kariery malował obrazy nawiązujące do swoich najsłynniejszych komiksów. Zmarł w 1986 roku. Przed rozpoczęciem pracy nad paskami z Mikim przez rok był animatorem w studiu Disneya.
Obecnie Fantagraphics wydaje kolekcję zbierającą wszystkie najważniejsze komiksy Gottfredsona. Do kupienia m.in. w Book Depository.
Najlepsze komiksy:
- Outwits the Phantom Blot (scen. Merrill De Maris)
- Opowieść o siedmiu duchach (MGG 34, scen. Ted Osborne)
- Mickey Mouse Joins the Foreign Legion (scen. Ted Osborne)
- The Monarch of Medioka (scen. Ted Osborne)
- Editor-in-Grief (scen. Ted Osborne)

Miejsce 3. - Romano Scarpa
Romano Scarpa to włoski twórca komiksów Disneya, jeden z pierwszych rysowników komiksów Disneya w Europie. Stworzył postaci takie jak Kaczencja, Filon, Zocha, Knuj, Gideon McKwacz, Protonik Bip-Bip, Fisio, Eluś, Kwakunia, które na stale zadomowiły się w komiksach Disneya. Scarpa przez większość kariery tworzył komiksy dla włoskiego Mondadori, dodatkowo tworzył także komiksy dla Disney Studio (lata 60. i 70.), a pod koniec kariery także dla Egmontu. Jego uczniami byli m.in. Cimino, Cavazzano, Amendola czy Del Conte. Narysował też kilka niedisnejowskich komiksów m.in. historyjkę z misiem Yogim. Oprócz pracy rysownika przez długi okres pracował jako animator, jego studio wystartowało w konkursie na animację do Kaczych Opowieści (Youtube). Zapoczątkował włoski styl rysowania komiksów Disneya różniący się od klasycznego stylu Barksa. Był ogromnym fanem pasków Gottfredsona z Mikim do których często nawiązywał. Najbardziej ceniony wśród fanów za długie, ponad 60-stronicowe komiksy  Zmarł w 2005 roku.
Najlepsze komiksy
- Okręt widmo (KGD 1)
- Afera fasolowa (KGD 1 i MAM 12)
- Gdzie jest szef? (KGD 1)
- Inny wymiar (MGG 42)
- Topolino e l'unghia di Kali

Miejsce 2. - Don Rosa
Don Rosa to amerykański rysownik komiksów i wielki fan twórczości Carla Barksa. Od najmłodszych lat rysował komiksy. W latach 70. dla lokalnych gazet i fanzinów tworzył serie komiksowe The Pertwillaby Papers oraz Captain Kentucky. Po trwającej kilka lat przerwie w rysowaniu w komiksów w 1986 rozpoczął pracę nad komiksami Disneya dla nowo powstałego wydawnictwa Gladstone. W 1990 roku zaczął rysować komiksy dla Egmontu. W 2006 stworzył ostatni komiks, a następnie przeszedł na emeryturę. Zasłynął ze stworzenia serii Życie i czasy Sknerusa McKwacza opowiadającej losy Sknerusa. Jego rysunki charakteryzują się wysoką ilością szczegółów i wieloma szczegółami ukrytymi na pierwszy rzut oka. W 2013 roku odwiedził Polskę.
Obecnie Fantagraphics wydaje kolekcję zbierającą wszystkie komiksy Rosy. Do kupienia m.in. w Book Depository.
Najlepsze komiksy:
- List z domu (KDS 2005-06)
- Każda różdżka ma dwa końce (KD 2002-11)
- A Little Something Special 
- Dwa serca w Jukonie (KOM 1 i KOM 2010-02)
- Jego Wysokość McKwacz (KOM 2011-01)

Miejsce 1. - Carl Barks
Carl Barks rozpoczął swoją rysowniczą karierę od tworzenia satyrycznych rysunków dla lokalnych gazet. Tworzył je przez kilka lat aż znalazł pracę w wytwórni Disneya, gdzie szybko został jednym ze scenarzystów krótkometrażówek z Donaldem. Łącznie współpracował przy 35 krótkometrażówkach w latach 1935-1942. W 1942 roku narysował komiks Donald Duck Finds Pirate Gold, który zapoczątkował pracę dla Western Publishing. W czasie 25 lat pracy stworzył setki komiksów, a także stworzył postacie, które na stałe wpisały się do kanonu: Sknerusa McKwacza, Gogusia, Diodaka, Wolframika, Granita Forsanta, Magikę De Czar czy Kwakerfellera. Zasłynął głównie z tworzenia 10-stronicowych komiksów z Donaldem oraz przygodowych komiksów z Sknerusem. Oprócz komiksów z Donaldem rysował też komiksy z misiem Barneyem czy świnką Porky. Przez długi okres jego nazwisko nie było znane przez fanów i był nazywany przez nich The Duck Man. W 1967 roku przeszedł na emeryturę w czasie której napisał kilkanaście scenariuszy oraz namalował setki obrazów olejnych z kaczymi bohaterami. W 1994 roku odwiedził Polskę. Zmarł w 2000 roku.
Obecnie Fantagraphics wydaje kolekcję zbierającą wszystkie komiksy Barksa. Do kupienia m.in. w Book Depository.
Najlepsze komiksy:  
- Powrót do Klondike (KD 2012-09-10)
- Moja snów dolina (KD 2009-19)
- The Golden Helmet
- Only A Poor Old Man
- Lost In the Andes!
- Gorące lato (MM 1993-13-14)
Źródła zdjęć: Comic Art Fans, Lambiek, AfNews, Wikipedia, Getty Images, D23, Papersera, Twitter
Źródła ilustracji: materiały własne

Komentarze

  1. Wspaniałym komiksem Van Horna jest też "Kolekcjoner" (KD 2000, nr 4).

    Dobry tekst :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecane komiksy są połączeniem moich wyborów z najwyżej ocenianymi przez użytkowników Inducks.
      Jakoś szczególnie mi nie zapadł w pamięć żaden ten-pager Van Horna (choć zwykle mi się podobają), więc zamieściłem tylko dłuższe.

      Usuń
  2. Tak sobie patrzę na tę listę i zauważyłem, że wszyscy wymienieni autorzy to RYSOWNICY, a scenarzystów (którzy nigdy nie rysowali) nie ma.
    W sumie nie ma co się dziwić. Rysownicy - w przeciwieństwie do scenarzystów - są rozpoznawani na pierwszy rzut oka na komiks. Trochę to nie sprawiedliwe, bo to scenarzyści wpływ na fabułę komiksów, ale nic się na to nie poradzi :-(

    ps. A gdybym Miał wyznaczyć ulubionego scenarzystę (który nigdy nie rysował), to bym wyznaczył Byrona Ericksona :-)

    -Kleszcz-

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko chciałbym zauważyć, że nie licząc Murry'ego nie ma na tej liście nikogo kto by nie był zarówno scenarzystą.
      A jak wykluczymy Vicara i Cavazzano, którzy tylko kilka razy coś tam napisali to reszta wymienionych twórców bez problemu można nazwać etatowymi scenarzystami.

      A to jest w ogóle ciekawe. W przypadku komiksów superbohaterskich czytelnicy bardziej kojarzą scenarzystów niż rysowników, a w przypadku komiksów Disneya rysowników.

      Usuń
    2. To jest w ogóle ciekawe :) Ja w ogóle np bardzo lubię scenariusze Jan Gulbransson / Rob Klein. Są takie fajne wielowątkowe, sporo ciekawej akcji. Ale nie lubię rysunków Gulbranssona. Z drugiej strony Rota cały czas fajnie rysuje, ale ostatnio jego scenariusze są słabe. Więc obecnie fajnym połączeniem dla mnie byłby scenariusz Gulbransson, rysunki Rota :D

      Usuń

Prześlij komentarz